Influencers, werkt dat echt?

‘’In 2021 ik wil ik geen influencer meer zien, zei een ondernemer tegen mij.’’ Ik vroeg haar waarom? Zij kon er niet echt antwoord op geven, behalve dat influencers ‘opdringerig’ zijn.

Influencers

iemand die impact heeft op een grote groep. Die impact, die accepteer jij of laat jij niet toe. Wij laten ons dagelijks beïnvloeden door externe factoren. Als je niet eerst kijkt wat er allemaal van binnen gebeurd, dan is het moeilijk om externe factoren goed te filteren. Dus waar maak ik graag een kopje koffie van en wat blijft mijn koffieprut….en gooi ik weg. Wanneer ben je voor het laatste je volg lijst afgegaan? Mensen die je energie opzuigen, geen goede impact hebben, weg ermee! Gooi die volglijst vol met mensen die je inspireren en motiveren. Je kiest zelf voor welke reclamespotje je af kijkt en welke niet. Zo werkt dit ook met influencers.

Waarom kiezen voor influencers?

Influencer marketing is een nieuw fenomeen en ik kan heel goed begrijpen dat ondernemers het nog aardig eng vinden, maar een trend is een trend en sommige trends kunnen voor een enorme groei zorgen, je moet alleen net weten hoe je moet zeilen. Influencers hebben een hoge social proof en kunnen waardevolle ambassadeurs zijn voor jouw bedrijf. Daar waar consumenten niet langer op elke marketing uiting amen zeggen, opent zich een weg die wel voor betrouwbare marketing uiting zorgt.

Hoe selecteer je de juiste influencer?

Een influencer selecteer je niet aan de hand van het aantal volgers. Wakeup call: influencers kopen volgers! (puur als streling voor hun eigen ego), dus laat je ook niet flashen door wat nulletjes of een dikke vette K achter een getal. Om succesvol influencers in te schakelen voor je merk zijn drie dingen cruciaal om te weten: Delen we dezelfde visie, ben jij een fan? Hebben we dezelfde doelgroep en maak jij genoeg verbinding met jouw publiek.
Influencers zijn eenmaal fan van jou en je onderneming! Leer ze dus kennen voordat je ze inzet om je marketing doelstellingen te behalen.